سالروز درگذشت فخرالمحققين حلی

يزدفردا: 30 تيرماه، برابر با 25 جمادی‌الثانی، فخرالمحققين، فرزند علامه حلی و صاحب «منبع الاسرار» و يكی از بزرگترين علمای شيعه در قرن هشتم درگذشت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران ، 30 تيرماه، برابر با 25 جمادی‌الثانی 771 ه.ق، فخرالدين محمد بن حسن بن يوسف مشهور به فخرالمحققين يكی از بزرگترين علمای شيعه در قرن هشتم درگذشت.
آثار و بركات فخرالمحققين
فخرالمحققين مراتب علمی و كمالات معنوی را از محضر پدر فرا گرفت و امثال شهيد اول، ابن معيه، ابن خازن، حكيم كاشانی و سيد علی نيلی از محضر او به مقام اجتهاد و استادی نائل آمدند. كتاب «ايضاح الفوائد» در شرح قواعد از آثار فقهی فخرالدين است. شرح «تهذيب الاصول»، شرح «مبادی الاصول»، و «منبع الاسرار» نيز از آثار و تأليفات جناب فخرالمحققين است.

وی فرزند علامه حلی و از اساتيد شهيد اول بود. شيخ شهيد در آثار خود استاد را چنين توصيف نموده است: «شيخ الامام سلطان العلما و منتهی الفضلا خاتمة المجتهدين فخر المله و الدين محمد بن علامه ...» كليه علمای اسلامی و مورخين، مخصوصاً صاحب تراجم علمای شيعه، در گفتار و آثار خويش به فضل و دانش مراتب كمال فخرالمحققين و پدرش معترفند و هر يك به نوبه خويش جملاتی زيبا در وصف اين دو می‌آورند.

علامه حلی به سبب علم و معرفت و زهد و خوف و خشيتی كه از خدا در قاموس فخرالمحققين بود، خيلی او را دوست می‌داشت و در نوشته خود پس از ذكر نام محمد، اضافه می‌فرمود كه خدا مرا به فدای او گرداند... و اين محمد چه نيكو فرزندی و چه نيكو وصيی بود پدر خويش را كه پس از فوت علامه، سالها در تدارك انجام وصيت پدر بود و اغلب جزوات ناتمام علامه را تكميل نمود.

فخر المحققين از نبوغی وافر و استعدادی كامل و حافظۀ قوی برخوردار بود. قبل از تكليف به مقام اجتهاد رسيد و در نوجوانی از طريق استدلال و استنباط خود در مسائل فقهی اظهار نظر می‌نمود و درباره بعض مسائل با ذكر دلائل، رأی فقها را نمی‌پسنديد و خود رأيی صائب بيان می‌فرمود. قبل از بلوغ، حافظ قرآن مجيد بود و در چهار سالگی ظرف چند روز از خواندن و نوشتن فارغ گشت و اين نوع اظهار نظر در مورد امثال وی به تواتر به ما رسيده است. مثلاً فاضل هندی می‌نويسد: فخرالمحققين قبل از ده سالگی به مقام استنباط و اجتهاد رسيد. سپس اضافه می‌كند كه خود من در سن سيزده سالگی از علوم معقول و منقول فارغ گشتم و قبل از تكليف به تأليف و تصنيف مشغول شدم. اما حقيقت اين است كه فرزند علامه در سن پانزده سالگی به مراتب اجتهاد و استادی كامل نائل آمد و در بين علمای شيعه امثال وی سيد بن طاووس، ابن سينا، فاضل هندی و ... از استعداد و نبوغی خاص برخوردار بوده‌اند.

فخرالمحققين مراتب علمی و كمالات معنوی را از محضر پدر فرا گرفت و امثال شهيد اول، ابن معيه، ابن خازن، حكيم كاشانی و سيد علی نيلی از محضر او به مقام اجتهاد و استادی نائل آمدند. بعض كتب پدر را غير از تكميل كردن، حاشيه نمود؛ يعنی در واقع رأی خود را بدان افزود. كتاب «ايضاح الفوائد» در شرح قواعد از آثار فقهی فخرالدين است. شرح «تهذيب الاصول»، شرح «مبادی الاصول»، و «منبع الاسرار» نيز از آثار و تأليفات جناب فخرالمحققين است.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا